vrijdag 15 augustus 2014

Zeist – Een moment van rust


Ik zet mijn kopje thee met water dat uit een Quoocker komt. Reuze praktisch; het stomende water stroomt zo het kraantje uit. Ik vraag me af hoe het water zo snel zo heet wordt. Mijn thee is in een luttele 3 seconden klaar.
Ik vind dit soort snufjes leuk. Ik houd van allerlei technologische dingen en nieuwigheden.
Maar  …. ik mis wat.

Ik heb nagedacht wat ik dan mis. ….

Het gaat me te snel.

Ik houd ervan om te wachten tot het water kookt om dan het kokende water in mijn kopje te schenken.
Nu houd ik mijn kopje onder het kraantje van de Quoocker en klaar.
De ‘ouderwetse’ manier is een moment van rust. En blijkbaar vind ik dat prettig.
Frappant dat zo’n Quoocker mij dat duidelijk maakt.


1 opmerking:

  1. het is beslist chauvinisme om trots te zijn op het innovatieve Ridderkerkse bedrijf dat de quooker op de markt heeft gebracht. de technologie te samen met de te bereiken energie besparing maken dat dit apparaatje om milieu technische redenen aan zijn opmars is begonnen en wordt nagemaakt. Daar staat inderdaad tegenover dat je niet meer mijmerend uit het keukenraam kunt kijken en wacht tot de water kookt hetzij via de electrische waterkoker hetzij met de ouderwetse theeketel op het gasfornuis. Nu is de prijs van technologie naast gemak en mogelijke milieu winst een loot geworden aan de boom: wat vind ik prettig.
    Het heerlijke van keuzes, je leert er altijd van en een slechte keuze hoeft niet perse verkeerd te zijn, als de keuze maar op (voor jezelf) zuivere gronden gebeurt. Jij vindt dat wachten op het koken van het water prettig, daarna komt nog het wachten tot de thee getrokken is, ikzelf zou de quooker wel willen hebben uit milieu overwegingen en het gemak, maar ik heb uit praktische overwegingen (geen zin in de verbouwing vd keuken, die enorme uitgave) zo'n ding nog niet aangeschaft. In huize broerlief is zo'n kraan er wel en iedere keer weer geniet ik van de luxe van die snelle kop thee of van het feit dat mijn keuze voor thee terwijl zij koffie drinken, voor de gastvrouw geen extra werk oplevert (betrekkelijk ik weet het). Heb je die luxe nodig om gelukkig te zijn, nee natuurlijk niet, zit die luxe je soms in de weg, ja natuurlijk wel..........keuzes, de momenten om stil te staan mijmeren.

    BeantwoordenVerwijderen