zaterdag 9 augustus 2014

Empe – De haan


Ik houd van het geluid van kraaiende hanen. Ik vind het rustgevend. De klanken resoneren in mij …

Ik ben onderweg naar het kleinste stadje van Nederland: Bronkhorst.
Ik stop bij een boerderij die– hoe kan het ook anders - boerenijs verkoopt. Ik kies een ijsje met hazelnootjes. De € 1,50 voor het ijsje leg ik in een bakje die daarvoor bedoeld is. Buiten staan stoelen klaar. In het zonnetje geniet ik van mijn lekkere ijsje.

Met een pontje steek ik de IJssel over. Niet veel later rijd ik Bronkhorst binnen.

Ik loop door de smalle en korte straatjes van het kleinste stadje en beeld me het leven van de hier wonende mensen in. In mijn fantasie zie ik een hechte gemeenschap. In zo’n klein stadje ben je op elkaar aangewezen. Ik stel me het artistieke leven voor van de kunstenaars die hier hun galerie hebben … ik kom niet verder dan dat ik niet zou willen ruilen met hen. Ik geniet van wat ik zie …. de keurig nette tuinen vol bloemen, een stukje oud bos, de oude gebouwen, een oud herenhuis …. Welke verhalen herbergen deze huizen? … mensen die uitrusten op een terrasje … ik kijk naar hen. Wat gaat er in hen om? Genieten ze van het moment? Of zijn hun gedachten elders?

Langzaam laat ik het stadje achter me …. Een haan kraait ….


Geen opmerkingen:

Een reactie posten